Oczepiny

Tradycyjnie oczepiny odbywają się o godzinie 24 i trwają ok. 45 min. Na samym początku odbywa się rzucanie welonu/muchy i I taniec nowej pary młodej, ew. przed tym jeszcze pociąg który zaprosi wszystkich gości na środek sali. Do tego proszę dobrać 3-4 zabawy z listy (własne propozycje również są mile widziane 🙂 ). Naszym zdaniem będzie to najbardziej optymalna ilość konkursów.

Przykładowa lista zabaw oczepinowych które robiliśmy:

  • 2 pociągi. Jeden prowadzi Pan młody zbierając wszystkie kobiety na sali, drugi pociąg prowadzi Panna Młoda zbierając wszystkich mężczyzn. W ten sposób zaprosimy wszystkich gości na środek sali na oczepiny.
  • Następnie z tych pociągów wyłaniane są osoby stanu wolnego.
  • Rzucanie welonu oraz muszki.
  • I taniec nowej pary młodej.

Jaka to melodia

Do zabawy wybieramy dwie drużyny po 10 osób, pierwsza drużyna złożona z gości ze strony Pani Młodej a druga z gości Pana Młodego (albo tworzymy drużyny damskie i męskie). Każda drużyna typuje zawodnika który zakłada słuchawki, a dj puszcza piosenkę którą słyszy tylko ta osoba. Jej zadaniem jest zanucić puszczany utwór przez mikrofon. Goście z drużyny muszą odgadnąć tytuł..


Worki i kapelusze

Konkurencja dla mężczyzn, rywalizacja pomiędzy rodziną Pana Młodego i Pani Młodej. Z każdej z rodzin wybieramy po 5 mężczyzn. Drużyny ustawiają się gęsiego naprzeciwko Państwa młodych. Każdy uczestnik w worku na nogach i kapeluszu na głowie musi przebiec do młodych i wypić kieliszek wódki. Wróciwszy do swojej drużyny, uczestnik przekazuje kapelusz i worek następnej osobie. Wygrywa drużyna, której wszyscy uczestnicy jako pierwsi przebiegną lub wypiją jako pierwsi całą butelkę 0.5l.

Sztafeta

Zabawa ta, polega na rywalizacji pomiędzy rodziną Pana Młodego i Pani Młodej. Z każdej z rodzin wybieramy po 4 osoby. Ustawiamy 4 krzesła w dwóch rzędach. Osoba, która zasiadła na pierwszym krześle musi jak najszybciej zjeść banana i klepnąć następną osobę w ramię, ta zaś musi jak najszybciej nadmuchać balon tak, aby pękł, kolejny uczestnik musi wypić szklankę wody, a osoba na ostatnim krześle musi obrać mandarynkę i ją zjeść (konfiguracja dowolna). Drużyna, która jak najszybciej pokona sztafetę wygrywa. 


„Pije Kuba do Jakuba”

Konkurencja dla 5 mężczyzn Chętni siadają krzesłach w kółku, twarzami do środka. Każdy uczestnik dostaje kapelusz i zakłada sobie na głowę. Zabawa polega na tym, że w rytm melodii ,,Pije Kuba do Jakuba” należy zdjąć kapelusz z głowy sąsiada po prawej stronie i założyć na swoją. Odpada tek, który w momencie przerwania muzyki nie ma kapelusza na głowie. Dla utrudnienia, muzykę gramy i śpiewamy w różnych, zmiennych tempach. Wesoła i nie krępująca konkurencja


Taniec mężczyzn

Konkurencja dla mężczyzn. Zbieramy 10 mężczyzn. Dzielimy ich na 5 par. I puszczamy kilka piosenek w różnych stylach muzycznych (polka, rock&roll, walc, tango). Męskie pary które zbiorą największe brawa za swój taniec, wygrywają.


Fanty

Konkurencja dla kobiet lub wszystkich gości.  Wybieramy 6 osób, a na środku sali stawiamy zawsze o jedno krzesło mniej. Uczestnicy chodzą w kółko w rytm muzyki, a kiedy muzyka ucichnie, prosimy aby uczestnicy przynieśli wyczytaną przez nas rzecz (np. owoc) i usiedli na krześle. Osoba której zbraknie krzesła lub nie wykona polecenia, odpada.


Piłka nożna dla kobiet

Mecz piłki nożnej. Po 3 kobiety w drużynie. Jedna drużyna reprezentuje Pannę młodą, druga Pana młodego. Trzeba małą pluszową piłką, strzelić bramkę pomiędzy nogi krzesła.


Taniec solo

Każdy z uczestników tańczy do innego gatunku muzycznego. Musi jak najlepiej zaprezentować swój taniec. Wygrywa osoba która zdobędzie największe brawa.


Figury (Dwie nogi, dwie ręce)

Konkurencja dla par. Bardzo popularna. W trakcie tańca, gdy muzyka się zatrzyma trzeba w parze wykonać wyczytaną przez nas figur. Np. powiem „Dwie nogi, dwie ręce”: tylko dwie nogi i dwie ręce mogą dotykać podłogi.


Zabawa z krzesełkami dla par

Krzeseł jest zawsze o jedno mniej niż par biorących udział w konkursie. Przy każdej przerwie w muzyce uczestnicy zajmują wolne miejsca. Pary, dla której nie starczy miejsca odpadają. Ostatni pozostający na parkiecie wygrywają. 


Taniec z balonikami

Zabawa polega na tym, że tańczące pary podtrzymują pomiędzy sobą napompowany balonik bez użycia rąk (np pomiędzy głowami). Wodzirej zadaje coraz trudniejsze polecenia aby utrudnić utrzymanie baloników (skakanie, kucanie). Jeżeli balonik upadnie na podłogę lub pęknie para odpada z gry. Wygrywa para która najdłużej utrzyma balonik w powietrzu.


Zmiana marynarek

Panowie muszą być ubrani w marynarki. Podczas skocznej muzyki, pary tańczą, kiedy skończy nagle grać, panowie z pomocą pań szybko zdejmują marynarki, przekładają rękawy na lewą stronę i zakładają z powrotem. Ta para, która zrobi to jako ostatnia lub w ogóle nie zdąży  – odpada. Pozostałe pary znowu tańczą. Sytuacja się powtarza, tym razem przekładamy marynarki na prawą stronę. W ten sposób dochodzimy do finału.


Dyscypliny sportowe

Pary muszą pokazać wylosowane wcześniej dyscypliny sportowe. Wygrywa para która zdobędzie największe oklaski.


Widelec ze sznurkiem

W konkursie bierze udział kilka par. Pary stają w 2 rzędach oddalonych od siebie o kilka metrów. W pierwszym panie, w drugim panowie. Pary stoją do siebie przodem. Panie rozstawiają nogi tworząc tzw. bramki. Panowie mają przymocowane do pasków sznurki na końcu których jest widelec. Między nogami, panowie ustawiają pudełko po zapałkach. Ruchem bioder mają przesuwać pudełko do bramki swojej partnerki. Zwycięży ta para, która zrobi to najszybciej. Rola partnerski ogranicza się do kibicowania.


Taniec pod liną

Konkurencja dla par. Pary przechodzą pod liną w miarę jednocześnie. Ważne by każda para przeszła pod sznurkiem tą samą ilość razy. W trakcie gry, 2 osoby trzymające sznurek z czasem obniżają wysokość sznurka, zwiększając przy tym poziom trudności. Odpadają pary, które dotkną sznurka. W trakcie przechodzenia pod sznurkiem pary muszą trzymać się blisko siebie.


Linia lewo-prawo.

Zabawa na refleks. Zbieramy wszystkich chętnych uczestników i ustawiamy ich w jednej linii. W trakcie zabawy prowadzący, dość szybko wypowiada w którą stronę, osoby biorące udział muszą skoczyć (lewo/prawo/do góry). Odpadają osoby które się pomylą i nie skoczą zgodnie ze wskazaniem przez wodzireja.


Kareta

W tej zabawie bierze również udział Para młoda jako Król i Królowa. Każdy z uczestników dostaje krzesło i musi zapamiętać swoją role (np.: Koń prawy, koło tylne lewe, Królowa…). I podczas czytania tekstukażdy z uczestników po usłyszeniu swojej roli musi wstać i obejść swoje krzesło. (opcjonalnie osoby które się zagapią muszą wypić kieliszek wódki).


Wycieczka do Zoo

Krzesła ustawiamy naprzeciwko siebie w dwóch rzędach. W zabawie uczestniczą dwie drużyny po 7 osób. Każda z osób dostaje do odegrania rolę: taty, mamy, dzieci (Witka, Jacka, Zosi), psa Azora i słonia. Prowadzący opowiada historyjkę. W jej trakcie osoby ogrywające poszczególne role powinny zareagować na wymienienie swojego imienia wstając i obiegając cały rząd krzeseł i siadając z powrotem na swoim miejscu.


Test zgodności

Udział bierze w niej wyłącznie Para Młoda. Po zajęciu miejsc, oczywiście plecami do siebie, młodzi muszą odpowiadać na wyczytane przeze prowadzącego pytania, poprzez podnoszenie tarcz [JA] lub [ON/ONA]. Przykładowe pytanie: Kto pierwszy wypatrzył swojego współmałżonka? Kto będzie wynosić śmieci? Itp.


Telegram z klubu włoskich kawalerów

Nie każdy wie, że Pan Młody przed ślubem należał do Klubu Starych Kawalerów. Cały klub przebywa teraz we Włoszech i przesyła telegram z życzeniami w języku włoskim (ze śmiesznym tłumaczeniem na język polski).